lørdag 30. mai 2015

De første prøvende skrittene, en blogg eller ikke en blogg, og det å være lærer...

Blogg eller ikke blogg? Det er et spørsmål som har surret i bakhodet mitt i den siste tiden, ofte på lufteturer med min kjære hund, Balder. (Han er en eurasier på seks og et halvt år, verdens beste) Jeg skal ærlig innrømme at jeg nok ikke leser alt for mange av andres blogger, men jeg tror kanskje jeg kommer til å lese flere etter hvert som jeg selv gjør erfaringer.

Jeg jobber som lærer på Skrim Ungdomsskole i Kongsberg, en flott arbeidsplass som jeg trives veldig godt på. Jeg synes jeg er heldig, og privilegert, som har endt opp som lærer og jeg angrer ikke på yrkesvalget mitt. (Eller jo, noen ganger kanskje, men hvem gjør vel ikke det?)

På Skrim ble det innført 1-1 iPad tidlig i 2014. Det vil si at alle elevene og lærerne har hver sin iPad og skolen har jobbet mye med hvordan innføring av iPad har gjort utslag på undervisningen og læringen for elevene. Alle iPad'ene er tilknyttet trådløst nettverk og det er projektor på alle klasserom og spesialrom, slik som på skolekjøkkenet.

Dette med iPad og pedagogikk er noe jeg ønsker å skrive mer om, etter snart ett år på Skrim så har jeg gjort erfaringer og jeg ser hvilket potensiale nettbrett kan ha for elevenes læring.

Da er noen løse tråder lagt ut og jeg tror jeg stopper litt her, med et sitat fra Bjørnstjerne Bjørnson. Etter en god lunch sammen med Henrik Ibsen og Jonas Lie på Teatercafeen i 1874, ble han kontaktet av en journalist fra Aftenbladet som ba han kommentere sine planer om å starte en blogg, Bjørnson så bryskt på journalisten og utbrøt: "Vist fanden skal der blogges!"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar